Fjernvarme/radiatorer

Flere vintre har det oppstått problemer med fjernvarmen i sameiet. Problemene synes i hovedsak å ha vært når utetemperaturen har vært mellom minus 5 til pluss 5 grader. Styret har hatt både Oras og Hafslund til å se på sine deler av anlegget og til å utbedre eventuelle feil og mangler. Det har blitt byttet sikringer, samt at temperaturen på vannet er blitt justert opp til 55 grader, hvilket er over standard temperatur. Trykket og temperatur sjekkes med jevne mellomrom.

Dersom du har problemer hos deg selv, anbefaler vi at du først og fremst kontakter styret for å forhøre deg om det er feil på felles anlegg. Dersom styret informerer at det ikke er feil på sentralanlegget og problemene synes å bare gjelde din bolig, har vi noen tips til ting du kan sjekke selv før du evt. kontakter rørlegger.

Sjekk at alle kraner er stilt slik de skal og føl etter om rørene for fjernvarme er lunkne/varme. Tur-varmen bør være merkbart varm, mens returvann gjerne er lunkent. Du kan også sjekke temperaturen i grader på den nye vannmåleren. Hvilke rør og kraner som hører til hva ser du her:

Fordelerskap fjernvarme

Stoppekraner info

Vannmålere

Fordelerskap vann

Et tiltak er å «lufte» radiatorene og baderomsgulvet. Dette gjøres på enden av radiatoren (motsatt side av termostaten). Der er det en hvit plastkappe som har et hull i seg. Fra dette hullet kan det komme vann, dersom du ønsker det  og det er dette som kalles lufting. Vend plastkappen med hendene for å få hullet til å vende ned mot gulvet. Plasser så en beholder (skål eller lignende) under hullet slik at du ikke søler vann på parketten. Bruk deretter et flatt skrujern for å åpne metallskruen som ligger utenpå denne hvite kappen. Da skal det forhåpentligvis komme litt luft og påfølgende vann ut av dette lille hullet. La det renne bittelitt eller til du ikke lenger hører «bankelyder» (som er luft i rørene). OBS! Du må ikke tappe mye vann her, da vil du forårsake at trykke synker sentralt, slik at andre mister varme. Her må en slutte å tappe vann så fort luften er borte og vannet renner jevnt.

Dersom dette ikke hjelper, bør du kontakte rørlegger. Vi minner om at det kan ta tid før du merker effekt av dette.

Vi opplyser også om at vi er klar over at det fremdeles har det vært noen leiligheter som har hatt tur- og returrørene installert i feil retning. Dette kan ha medført redusert effekt av fjernvarmeanlegget lokalt i disse leilighetene. Hvis Selvaagreklamasjoner /Betonmast er blitt varslet om problemer med varmen i din leilighet før femårsgarantien løp ut, kan saken tas opp med reklamasjonsavdelingen i Selvaag/Betonmast på følgende adresse: reklamasjoner.selvaagbygg@betonmast.no

Dersom du ønsker å få en rørlegger til å se på din leilighet, kan vi opplyse om at flere beboere har benyttet seg av Oras Oslo. Sameiets kontaktperson her er Ole Magnus Røsholm. Spør etter ham når du ringer sentralbordet.

Det har i visse tilfelle også vært nok å få veiledning av Ole for evt. grep beboer kan gjøre selv i sin leilighet. Vi har lagt ut et slikt tips under ofte stilte spørsmål,  du finner det her: http://www.lorenparken.no/faq/jeg-har-mistet-varmen-i-baderomsgulvet-og-radiatorene/

Radiator